Logo

Nasze wydarzenia

Powrót do przeglądania wydarzeńPlus

XXI ŚLĄSKI FESTIWAL ZIEMI PRUDNICKIEJ im. Ludwiga van Beethovena - szczegóły

Data: Czwartek, 3 - Październik 2013r. , godz: 18:00 ( 2619 dni i 10 godzin temu)

Prezentujemy Państwu szczegóły i program Festiwalu.

3 października 2013 r. (czwartek) godz. 18:00 sala reprezentacyjna POK (willa H. Fränkla)

PIANO DUO PYRKOSZ

Iwona i Marcelina Pyrkosz – fortepian na 4 ręce

I cz.:

  • L. van Beethoven - Trzy marsze op.45
  • J. Brahms - Walce op. 39
  • D.F.Auber – Murarz i ślusarz - uwertura
  • V. Bellini - Montecchi i Capuletti - uwertura

II cz.:

  • L. van Beethoven - Sechs Variationen Lied mit Veranderungen D-dur
  • J. Brahms – Tańce węgierskie /wybór/
  • I. J. Paderewski - Album tatrzańskie op. 12
  • S. Rachmaninow - Polka włoska

Iwona i Marcelina Pyrkosz - absolwentki Akademii Muzycznej w Katowicach w zakresie gry na fortepianie w klasie prof. J. Stompla oraz teorii muzyki. Od najmłodszych lat obok gry solowej praktykują także formę muzyki kameralnej, występując w duecie fortepianowym DUO PIANO PYRKOSZ. Biorą udział w koncertach w kraju i za granicą, organizowane przez centra kultury. Uczestniczą także w audycjach muzycznych skierowanych do szkół oraz przedszkoli. Ich repertuar obejmuje zarówno utwory na 4 ręce jak i na 2 fortepiany. Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliły na kursach pianistycznych, pracując m.in. z prof. J. Stomplem, prof. J. Sterczyńskim, prof. A. Orłowieckim, prof. R. Bernatikiem.

11 października 2013r. (środa) godz. 19:00 kościół parafialny pw. Św. Michała Archanioła w Prudniku

TRIO WIRTUOZÓW

  • Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce,
  • Andrzej Gębski – skrzypce ,
  • Andrzej Wróbel - wiolonczela

w programie:

  • K. Lipiński – Polonez A-dur op. 9 nr 1
  • L. van Beethoven – Duet C- dur na skrzypce i wiolonczelę
  • K. Lipiński – Rondo koncertowe op. 18
  • K. Lipiński – Fantazja na temat ze śpiewogry „Krakowiacy i górale” op. 33

KONSTANTY ANDRZEJ KULKA

Światowej sławy skrzypek. Od Liceum Muzycznego do końca studiów w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku pracował pod kierunkiem prof. Stefana Hermana. 26 marca 1971 roku uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych z wynikiem bardzo dobrym, z najwyższym wyróżnieniem. W roku 1964 będąc jeszcze uczniem Liceum Muzycznego brał udział w Międzynarodowym Konkursie im. Niccolo Paganiniego w Genui. Otrzymał tam dyplom z wyróżnieniem specjalnym. We wrześniu 1966 roku zajmuje pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Radiofonii Niemieckich w Monachium i od tej pory rozpoczyna się jego międzynarodowa kariera.

Od roku 1967 do chwili obecnej wykonał ponad 1500 koncertów symfonicznych i recitali na całym świecie (Europa, Azja, Japonia, Australia, Ameryka Północna i Południowa). Grał z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Berlińska, Chicago Symphony, Minneapolis, London Symphony, Konzertgebau Amsterdam, English Chamber. Występuje na festiwalach muzycznych m.in. w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie, Flandrii, Warszawie. Dokonuje wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W jego dorobku nagraniowym można wymienić między innymi koncerty: Vivaldiego, Mozarta, Mendelssohna, Głazunowa, Lalo, Bartoka, Prokofiewa, Beethovena, Brahmsa, Karłowicza, Pendereckiego, Hindemitha, Szymanowskiego i inne. Nagrał też wiele sonat i utworów wirtuozowskich. Uprawiał również kameralistykę.

Bierze również udział w nagraniach polskiej muzyki współczesnej (Penderecki, Lutosławski, Knapik, Bloch, Jabłoński i inni). Za nagranie wszystkich utworów Karola Szymanowskiego otrzymał nagrodę specjalną Polskiego Radia. Również za nagrane dwa koncerty Szymanowskiego otrzymał w Paryżu w roku 1981 nagrodę „Grand Prix du Disque”.

Za granicą często wykonuje utwory polskich kompozytorów. Był pierwszym po Sternie wykonawcą

I koncertu Krzysztofa Pendereckiego – grał ten utwór wielokrotnie w Europie i Ameryce Północnej głównie pod batutą kompozytora. Bierze udział w wielu tournee zagranicznych z polskimi orkiestrami.

Jest związany bezpośrednio z Filharmonią Narodową gdzie od 1984 roku jest na etacie solisty. Z tą też orkiestrą głównie pod batutą Witolda Rowickiego a później Kazimierza Korda objechał wielokrotnie niemal cały świat.

Od 1994 roku jest profesorem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

ANDRZEJ GĘBSKI (skrzypce)

Solista, kameralista; Studia wiolinistyczne ukończył w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności artysta doskonalił pod kierunkiem Wolfganga Marschnera Levina oraz Krystyny Makowskiej i Andrzeja Wróbla (kameralistyka).

Jest laureatem IV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, II Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego oraz XI Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej im. Pierra Lantier’a w Paryżu.

Od 1993 r. współpracował z Warszawską Orkiestrą Kameralną, Chopin Academia Orchestra oraz Hannover Kammer Orchester wszędzie występując w charakterze solisty. Od 1997 r. jest skrzypkiem Zespołu Kameralistów Camerata Vistula prowadzonego przez Andrzeja Wróbla, a od 2002 r. prymariuszem zespołu.

Jako solista i kameralista Andrzej Gębski uczestniczył w licznych imprezach muzycznych, m.in.: XIV Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Muzycznym w Hinterzarten, Międzynarodowym Kongresie E.S.T.A. w Budapeszcie, festiwalach „Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy”, XI Festiwalu Mozartowskim, I Sympozjum Kompozytorskim w AMFC w Warszawie, Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim, Festiwalu Eurosilesia, Międzynarodowych Dniach Kultury Polskiej w Turkmenistanie. Wielkim wyróżnieniem było zaproszenie artysty przez Konstantego Andrzeja Kulkę do wspólnego koncertu w Filharmonii Narodowej wieńczącego 40 lat działalności artystycznej tego wielkiego skrzypka.

Od 1998 r. Andrzej Gębski zajmuje się również pracą dydaktyczną i jest adiunktem Akademii Muzycznej w Warszawie a od 2003 r. doktorem tej uczelni. Od 2000 r. Andrzej Gębski prowadzi klasę skrzypiec w elitarnej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Z. Brzewskiego w Warszawie, a od 2002 r. orkiestrę smyczkową tejże szkoły.

ANDRZEJ WRÓBEL (wiolonczela)

Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego działalność artystyczna zaczęła się jeszcze przed ukończeniem studiów. W latach 1966-86 pracował w Zespole Kameralistów Filharmonii Narodowej pod kierunkiem K. Teutscha. W 1972 założył razem z J. Tawroszewiczem kwartet smyczkowy - “Kwartet Polski”. Z tym kwartetem otrzymał nagrody na konkursach: Colmar I nagroda (1980), Belgrad II nagroda, Monachium III nagroda. Kwartet dokonał licznych nagrań dla radiofonii niemieckiej, szwajcarskiej, francuskiej i polskiej. W latach 1972/73 Andrzej Wróbel pracował też w orkiestrze Filharmonii Narodowej. Od 1972 do 1985 pracował jako koncertmistrz w Warszawskiej Operze Kameralnej. Był założycielem Polskiej Orkiestry Kameralnej z Jerzym Maksymiukiem.

W roku 1986 założył zespół kameralny Camerata Vistula, który do tej pory jest przez niego kierowany. Zespół prowadzi ożywioną działalność. Koncertuje w wielu krajach Europy i Ameryki, nagrywa płyty.

Oprócz działalności kameralistycznej Andrzej Wróbel prowadzi także działalność solistyczną. Gra także wielką ilość utworów muzyki współczesnej. Na potrzeby własnego repertuaru dokonał transkrypcji utworów C. D`Hervelois i M. Marais z pełną realizacją basu cyfrowanego. Oprócz tego transkrypcje niektórych Kaprysów N. Paganiniego, H. Wieniawskiego, “Ostatnia róża lata” H. Ernsta, “Karnawał wenecki” N. Paganiniego. Zrobił liczne opracowania na zespół kameralny, z czego najistotniejsze, to pierwsze od czasów Chopina wersje kameralne wszystkich utworów Chopina na fortepian o orkiestrę. Opracował na orkiestrę smyczkową “6 epigrafów antycznych” C. Debussyego (późniejsza wersja na sekstet smyczkowy). Dla potrzeb Festiwalu w La Chaise Dieu napisał notkę o historycznych powodach wykonywania koncertów Chopina w wersji kameralnej.

W ostatnich latach prowadzi ożywioną działalność edytorską. W latach 2002 – 2004 przygotował do druku dla PWM utwory I. F. Dobrzyńskiego, Z. Noskowskiego i A. Stolpego.

Jest profesorem w Akademii Muzycznej w Warszawie.

15 października 2013 r. (wtorek)godz. 19:00 kościół pw. Miłosierdzia Bożego w Prudniku

Zespół Muzyczny MAES-TRIO oraz Alina Urbańczyk (sopran)

  • Marzena Mikuła – Drabek – klawisz,
  • Jacek Gros – skrzypce,
  • Dariusz Kasperek - klarnet

Program

  • G.F.Haendel – Wjazd królowej Saby z oratorium “Salomon”
  • W.A.Mozart – Laudate Dominum
  • T.Albinoni – Adagio
  • G.Rossini- O Salutaris Hostia z Petite Messe Solennelle
  • L.van Beethoven - Adagio z „Sonaty patetycznej”
  • L.Różycki – Modlitwa z opery Beatrix Cenci
  • M.Ravel - Pawana dla zmarłej infantki
  • G.Faure – Pie Jesu
  • J.Sibelius - Valse triste
  • C.Franck – Panis Angelicus

Zespół występujący w oryginalnym, bardzo rzadko spotykanym składzie instrumentalnym: fortepian – skrzypce – klarnet. Swoją działalność koncertową rozpoczął w 2001 roku. Tworzą go:

MARZENA MIKUŁA - DRABEK - kierownik muzyczny Teatru Nowego w Zabrzu. Założycielka zespołu, pianistka, kompozytorka. Autorka muzyki do ponad 50 spektakli teatralnych oraz wszystkich aranżacji wykonywanych przez trio utworów. Za instrumentacje ballad Bułata Okudżawy otrzymała Złotą Maskę. Uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Zabrze w Dziedzinie Kultury, odznaczona Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

JACEK GROS - pierwszy skrzypek i solista orkiestry Teatru Rozrywki w Chorzowie. Odtwórca tytułowej roli w "Skrzypku na dachu". W swoim dorobku artystycznym posiada wiele nagrań płytowych, m.in. "Ordonka", "Krzyk", "Dyzma". Zajmuje się również kompozycją i aranżacją.

DARIUSZ KASPEREK - jedyny w Polsce klarnecista, który otrzymał Złotą Płytę (za wykonanie partii solowych w nagraniu albumu z Kałudim Kałudowem "Canzonetta"). Współpracuje m.in. z Filharmonią Śląską i Opolską, NOSPR-em oraz śląskimi teatrami muzycznymi. Brał udział w nagraniu kilkunastu płyt.

Rzadko spotykane zestawienie instrumentów oraz indywidualny styl aranżacji sprawia, że utwory wykonywane przez trio charakteryzuje niepowtarzalne, ciepłe i głębokie brzmienie, często dające wrażenie gry większego zespołu muzycznego.

Repertuar zespołu obejmuje setki utworów i jest bardzo zróżnicowany - od muzyki barokowej do współczesnej. Osobną grupę stanowią: muzyka filmowa, przeboje okresu międzywojennego, standardy muzyki rozrywkowej, jazzowej i narodowej, kolędy oraz akompaniamenty utworów wokalnych.

Muzycy współpracują z aktorami teatrów dramatycznych, solistami śpiewakami i tancerzami teatrów muzycznych oraz konferansjerami.

Alina Urbańczyk-Mróz sopran

Urodzona w 1963 r. w Bytomiu. Od dziecka zafascynowana operą, śpiewem i tańcem, po ukończeniu Szkoły Muzycznej w Chorzowie u Teresy Markiewicz, wstąpiła do Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”, gdzie 10 lat była solistką baletu i zespołu wokalnego. W wieku 28 lat rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej w Katowicach u prof. Michaliny Growiec, które ukończyła z wyróżnieniem. Poświęciła się niemal wyłącznie działalności koncertowej. Występuje z recitalami solowymi w całej Polsce, a także Niemczech wykonując repertuar operowy, operetkowy i pieśniarski. Są to zarówno koncerty okolicznościowe, festiwale jak i imprezy cykliczne. Nie stroni od partii oratoryjnych, jak Wielka Msza h-moll, J. S. Bacha, Harmoniemesse i Jahreszeiten Haydna, Missa Brevis i Requiem Mozarta, Ein Deutsches Requiem Brahmsa, w których to dziełach występowała z orkiestrami Filharmonii Śląskiej, Polskiej Orkiestry Festiwalowej w Nysie, Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Regularnie zapraszana na gale operowe i operetkowe, koncerty noworoczne czy karnawałowe, także przez Wiesława Ochmana, do najpiękniejszych sal Śląska (zamki w Pszczynie, Toszku, Rybnej, Promnicach, Mosznej, Cieszynie, Gliwicach i Głogowie). Ważne miejsce w jej życiu artystycznym zajmuje działalność charytatywna – była wielokrotnie gwiazdą koncertów, z których całkowity dochód przeznaczony był na cele społeczne.

18 października 2013 r. (piątek) kościół parafialny pw. Św. Michała Archanioła w Prudniku

koncert organowo-skrzypcowy:

  • Arkadiusz Bialic – organy,
  • Jadwiga Lis - skrzypce
  • Georg Muffat (1653 – 1704)
  • Toccata Decima (Apparatus Musico Organisticus)
  • Fritz Kreisler (1875-1962)
  • Wariacje na temat Corellego
  • Georg Böhm (1661 – 1733)

Program

  • Preludium chorałowe n.t. pieśni „Vater Unser im Himmelreich“
  • Joseph Rheinberger (1839 – 1901)
    Ouverture,Abendlied i Gigue ze zbioru Sechs Stücke op. 150 (1887r.)
  • Johann Sebastian Bach (1675 – 1750)
    Fugue g – moll, BWV 578
  • Max Reger (1873 – 1916)
    Aria na strunie G z Suity w dawnym stylu op. 103a
  • Guy Bovet (ur. 1942)
    Salamanca z Trois Préludes Hambourgeois
  • Griel Fauré (1845-1924)
    Pavana op. 50 (transkrypcja na skrzypce i organy)
  • Charles-Marie Widor (1844-1937)
    Toccata z V Symfonii op. 42 nr 1

Arkadiusz Bialic, jeden z czołowych polskich organistów, urodził się w 1976 roku w Krakowie. Studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. J. Serafina uzyskując dyplom z wyróżnieniem oraz w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy) w klasie organów prof. Z. Száthmary’ego. W 2003 roku ukończył podyplomowe studia solistyczne pod kierunkiem prof. Daniela Rotha w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem uzyskując dyplom Konzertexammen. Brał również udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: M.C. Alain, G. Boveta, M. Czajkę, J. Gembalskiego, O. Latry, J. Laukvika, L. Lohmana, D. Rotha, Z. Száthmary’ego, D. Titteringtona, H. Vogla.

Laureat międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Francji i Szwajcarii. W 2002 roku uzyskał II Nagrodę Grand Prix de Chartres na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Organowym w Chartres we Francji. W ramach swej działalności koncertowej występował z recitalami na wielu renomowanych festiwalach takich jak: Grande Musica in Chiesa (Rzym), Concerts Spirituels Eglise Saint Sulpice (Paryż), Festival International d’Orgue (Chartres) a także w w Bratysławie, Leżajsku, Lozannie, Kamieniu Pomorskim, Krakowie, Oliwie, Sans oraz w Warszawie. Współpracował także jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną i Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie.

Prowadzi klasę organów i zespołów kameralnych w Akademii Muzycznej w Krakowie, wykładowca Papieskiego Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie.

Jadwiga Lis

Ur. w 1982 roku w Dębicy. Studiowała pod kierunkiem prof. Henryka Keszkowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a następnie w klasie prof. Teresy Głąbówny w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 2006 roku. W latach 2004-2005 była koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie, z którą występowała m.in.na Międzynarodowym Festiwalu Beethovenfest w Bonn (koncerty rejestrowane przez Deutsche Welle i II program Polskiego Radia)

Uczestniczyła w solowych i kameralnych kursach mistrzowskich prowadzinych przez Nigela Kennedy’ego, Daniela Stabrawę, Albrechta Breuningera, Teresę Głąbównę Koncertowała pod batutą takich dyrygentów jak: Christoph Altstaedt , John Neaal Axelrod, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Christopher Hogwood, Jacek Kasprzyk, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, Tadeusz Strugała, Maxim Vengarov, Sebastian Weigle, Antoni Wit.

Jest muzykiem solistką Filharmonii Krakowskiej. Kameralistka The Young Sound-Forum of Central Europe w Berlinie, współzałożycielka i II koncertmistrz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Współpracuje z Sinfoniettą Cracovią i Cappellą Cracoviensis.

Jacek Woleński – dyrektor artystyczny festiwalu im. Ludwiga van Beethovena

Konferansjer, dziennikarz muzyczny, popularyzator muzyki, stały współpracownik Filharmonii Zabrzańskiej, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej i Radia Piekary.

Opatrywał słowem koncerty większości polskich orkiestr, w tym Filharmonii Narodowej, WOSPR, NOSPR, Sinfonii Varsovii, Orkiestry Radiowej „Amadeus”, Polskiej Orkiestry Radiowej, oraz wielu zagranicznych, jak Chicago Chamber Orchestra, Josef Lanner Orchester, Vienna Jazz Orchester, Juilliard Quintett, Wiener Kammerorchester; komentuje koncerty szeregu festiwali, jak organowe w Kluczborku, Wołowie, Namysłowie, Oleśnicy, Zabrzu, „Muzyka i Architektura” w Toruniu, Mikołowskie Dni Muzyki; dyrektor artystyczny festiwali: Śląski Festiwal im. L.v.Beethovena w Głogówku, „4 pory roku” w Kielczy, Loretańskie Wieczory Organowe w Głogówku, „Silesia-Pradziad” w Kędzierzynie Koźlu; pomysłodawca i kierownik artystyczny festiwali: im. M. Brosiga w Paczkowie, C.M. von Webera w Pokoju, Lądeckie Lato Muzyczne w Lądku Zdroju, „Piekarski Salon Muzyczny” w Piekarach Śląskich, „Koncerty pod renesansowym stropem” w Tarnowskich Górach, „Muzyczne czwartki u św. Jacka” w Bytomiu, Muzyczna Akademia Zdrowia w GCR „Repty”, „Muzyka w starych kościołach Miechowic”. Wykonawca partii Froscha w Zemście nietoperza, Feriego w Księżniczce czardasza i Zety w Wesołej wdówce.

Laureat Nagrody Marszałka Województwa Opolskiego w roku 2010 za wybitne osiągnięcia artystyczne. W roku 2012 uhonorowany przez ministra kultury medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Powrót do przeglądania wydarzeńPlus
Baner Baner Baner Baner Imprezy Baner Baner Baner Baner Baner

Nowe zdjęcia

WięcejPlus